joi, 15 ianuarie 2009
lene
sunt leneşă, de aia nu scriu pe blog. dacă n-aş fi, aş scrie despre cât de frumos a fost luni, când am zburat de la bucureşti la lyon pe-o vreme aşa de însorită, încât am stat lipită de geam tot drumul şi-am văzut de sus o imensă ceaşcă de cafea cu lapte albastră şi-apoi un fel de machetă de carton cu munţi şi râuri. aici am ajuns pe la prânz şi mi s-a părut că nici n-aş fi plecat vreodată. toate erau la locul lor. marţi am fost până la muzeul de artă contemporană, că aveam nişte treburi pe-acolo şi dup-aia am mers cu julia prin parcul cel mare, cu lac îngheţat şi lumină crudă, de ziceai că eşti în vreun film rus. după care ne-a fost foame şi-am intrat într-una din cele mai faimoase braserii (vin, gratin de fructe de mare, miel cu mai nu ştiu ce şi cel mai mare desert din viaţa mea. o tarte tatin care mă dă gata de fiecare dată - ar trebui să filmeze cineva odată feţele femeilor atunci când mănâcă deserturi. brusc, totul pare minunat, conversaţia se-ntrerupe, viaţa merită trăită de cinci ori la rând, dacă se poate). tavan cu frescă de secol 19, ce mai, boierie. ziua de marţi (zi de lucru pentru oamenii normali) mi-a trezit gustul pentru decadenţă. şi-aşa citisem în romlit fragmente dintr-o carte care o să apară la vremea (şi pe care n-o să am răbdare s-o citesc de-abia în aprilie, când mă întorc). vreau să fiu decadentă. deşi asta intră în contradicţie cu ordinea şi disciplina pe care mi le propusesem pentru anu ăsta. de reflectat.
de două zile, sunt în tati mood. tati e pe care să devină regizorul meu preferat. citesc ce-au zis despre el bazin, truffaut, revăd aceleaşi secvenţe de mai multe ori şi-mi trec prin cap tot felul de asociaţii şi de prostioare critice. când am văzut pe youtube ştirea care-i anunţa moartea (în 82, parcă), am fost foarte tristă, ca şi cum s-ar fi întâmplat chiar azi. monsieur tati, je vous adore! (ăsta e doar începutul unei lungi poveşti de amor despre care simt c-o să mai scriu).
acu despre slumdog millionaire. mi-a plăcut prima jumătate de oră. după care m-am plictisit. într-adevăr, ştie să filmeze. mare chestie. noroc că treaba cu cinemaul nu stă numai în asta. o poveste goală pe dinăuntru ca o scoică uscată. o poveste neverosimilă până la greaţă. probabil că depinde ce aştepţi de la filme. eu nu vreau să mi se toarne pe gât dulcegării imbecile. şi şi mai enervantă mi s-a părut ipocrizia lui boyle, care zice într-un interviu (în ugc illimité) , că vrea ca spectatorii să-şi spună la ieşirea din sală că viaţa, oricât de grea ar fi, merită trăită. normal că merită, dacă filmezi india în culorile tale de reclame pentru imprimante. refuz să cred în destin când el e explicat ca-n cărţile windows pentru proşti. india lui boyle e moartă (spre deosebire de india din white tiger a lui adiga, bookerizatul pe 2008, satiric, dement, cuceritor pana la ultima pagină). uuuf, m-am enervat rău scriind. cum să ai oareşice consideraţie pentru un film care se termină pe un peron, cu el care zice "this is our destiny" şi ea care zice "kiss me" şi se pupă? adică ei sunt făcuţi unul pentru altul şi, deşi n-au mai vorbit despre una-alta de când aveau 10 ani, sunt convinşi c-or să fie cuplul perfect? dacă ea sughiţă când doarme şi el se încăpăţânează să mănânce miere cu muştar în fiecare dimineaţă? bref, un film-praf-în-ochi. artificial, fără pic de emoţie autentică. recunosc însă că scena latrinei e una din cele mai simpatice pe care le-am văzut în ultima vreme. atât. a, şi am crezut că numai eu n-am picat în admiraţie la slumdog ăsta. da ieri a apărut cronică în inrocks şi, când am văzut că nici cahiers du cinéma, nici positif nu-s deloc entuziasmate, m-am liniştit.
azi am văzut o emisiune de-o oră cu paul auster. despre beckett (întâlnit de două ori la paris), new york, cum s-a apucat de scris, cum scrie acum (cu stiloul sau creionul mecanic, într-un caiet cu pătrăţele), despre scriitorii care l-au influenţat (dickens e primul) sau cum s-a apucat de învăţat franceză la 12 ani. mi-a plăcut aşa de mult de el, încât acum mă duc să citesc travels in the scriptorium, luată la finalul anului trecut. sunt curioasă cum o să mi se pară, după trilogia new york-ului.
vă daţi seama câte aş scrie dacă n-aş fi leneşă?
ps: era să uit ce era mai important. azi, unul din poeţii mei preferaţi mi-a trimis, în chip de mulţumire pentru o enţiclopedie recentă, un poem louisesc. din cauza căruia m-am topit, tot citindu-l (ce-i drept, o fi şi de la merlot-ul din pays d'oc..)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
13 comentarii:
for god's sake, eu sunt singura cu program de 9 ore la birou?:( ce plimbari, ce tartine, ce lac inghetat.. deci duminica ma uit la slumdog, ca m-ati innebunit:)
louisa, ma cherie... :)
tu vrei sî mă fași pi mini di rușini! ;)
să-mi fie jena de entuziasmul care m-a cuprins după ce am văzut 'slumdog millionaire' (si bine imi faci).
ai reușit, să știi. si asta pt că ai avut argumente corecte, deși, la rândul meu am recunoscut că nu e un film impresionant, ci unul simplu care excelează prin construcție și impact vizual.
(chiar am revenit la ce am scris – pe blogul meu – si am updatat insemnarea!)
nu mai cred ca este o ’lectie de cinema’ cum m-am surprins gandind despre filmul lui danny boyle dupa primele 20 de minute. raman insa la parerea ca este un film care iti merge la suflet prin multe dintre secvente, prin povestea emotionanta (sunt cam orb la tragerile de par – ar insemna sa urasc scriitorii sud-americani si sa-l trec pe kafka la ’si altii’, exagerez din nou, desigur).
poate n-ai sa crezi, dar eu m-am regasit in multe dintre secventele acestui 'slumdog...’. a fost putin un film si despre copilaria mea. poate de aici emotia si entuziasmul. poate de aici si faptul că l-am caracterizat ca fiind ‘doar un film simplu și direct în inimă ca o săgeată’.
iar la urma urmelor, asta e cel mai placut lucru. ca nu toti avem (mereu) aceleasi gusturi in viata (si in cinema). ai vazut doar in cazul ’boogie’ (pe care l-am revazut aseara) este cel mai bun film pe 2008 in viziunea lui gorzo (dar si a mea), in timp ce als are in rama ‘gomorra’ sau ‘entre les murs’ (pe care l-am ingestat si eu duminica la cinema, intr-o sala inghetata si despre care abia astept sa insir cateva vorbe).
p.s.(ti-am mancat o liteara din nume. de aceea am sters de doua ori... asa se intampla cand ma mai frantuzesc si eu) :)
1. N-am vazut filmul.
Dar:
2. Am frematat la tarte tatin
3. La plimbarea in parc
4. La prinzul de brasserie frantzozeasca
5. J'ADORE TATI!!!!
6. Am furat poza de lene voluptuoasa cu bicicleta si fotel.
Adica, mi-a placut mult postul asta.
deci, ma chere louise, ti-e clar k ai luat marti tarte tatin pt k, de fix 2 zile (adica de marti la prinz), esti 'in a tati mood'...
ps nu uita: 28 iunie, 'mon oncle'! ;)
deci sunt la pamant cu franceza mea ("ma cherie, louisa" - "louise, ma chere")... clar! ;)
'louisa, ma cherie' e asa, mai exotic & mai intim ;)
bola dragă, aşa-i cu pierde-vară ca mine, îs numa buni de contrariat oamenii muncii. şi lasă, că şi tu te duci acuşi la veneţia :)
pantacruele, n-am vrut nici o clipă să schimb entuziasmul în cumpătare:) iar dacă am acuzat neverosimilul poveştii, a fost nu pentru că aş fi o fanatică a realismului (chiar dimpotrivă!), ci pentru că am măsurat pretenţiile filmului cu rezultatul.
ei, dar să lăsăm slumdog, aştept să ne povesteşti despre entre les murs.
(apropo, top3ul meu pe 2008 e asa: there will be blood, persepolis şi entre les murs. gomorra şi wall-e le văd duminică)
vera, mulţumesc. mă bucur că avem în comun febleţea pentru deliciile tatiniene (cinematografice sau culinare ;)
leo, m-ai ghicit! tati-tatin e deviza mea!
"louisa" a scris azi şi doamna de la operă pe passul meu nou-nouţ, deşi i-am zis pe litere.. ei, what is a name?
ha...
there will be blood, persepolis şi entre les murs intra si in top5-ul meu. hai, top6-le... ;)
Miel, fructe de mare...fac ulcer.
important e să nu fac eu :D
Trimiteți un comentariu