luni, 23 februarie 2009
cum fu
în primul rând, nu m-au lăsat să mă joc cu pietricelele. cică să nu mă murdăresc pe mâini. apoi, mi-au explicat, cu o cruzime ucigătoare, că degeaba am cumpărat baloane de la supermarket. pentru că ele se ridică numai dacă sunt umplute cu heliu. ciudat, am zis, când eram eu mică, funcţionau şi pe bază de oxigen de la mine din plămâni. s-a schimbat ceva între timp?
nu prea mi-au dat voie să mă plimb de capu meu. m-au scăpat, ce-i drept, într-o librărie (gilbert josephul de pe saint-michel, unde-am intrat acu 5 ani şi-am ieşit peste 4 ore, când se făcuse deja noapte). am pescuit, printre altele, un elogiu al faptului divers, musicophilia lui oliver sacks (pentru mine, o bolnavă de muzicofilie, cartea asta e mai palpitantă decât cel mai bun roman poliţist), dicţionarul egoist al literaturii franceze (pentru mine, fană de enţiclopedii subiective, volumul dantzigian de 1000 de pagini are toate şansele să se împrietenească la toartă cu piciorul patului meu. am citit deja despre gide şi montaigne. dantzig n-are nici un fel de scrupule. cinic şi erudit. enţiclopedistul ideal, adică.), true tales of american life (pentru mine, austeriană irecuperabilă, povestirile trimise pe adresa npr-ului sunt apărarea perfectă în faţa romanelor de peste 400 de pg).
m-au dus şi la teatru. joi, în montmartre, cea mai proastă piesă din viaţa mea. am râs şi-am aplaudat, numai ca să nu mă ridic şi să le zic vreo două de la obraz. vineri, spectacol-lectură. pennac a citit bartelby aşa de frumos, încât şi eu şi angela am aţipit din când în când, moarte de oboseală cum eram. după care ne-a fost foarte ruşine de ce-am făcut şi ne-am schimbat pantofii chiar în foaierul teatrului (ea a luat cizmele mele, eu adidaşii ei, mă dureau picioarele rău de tot).
am mai văzut luxembourg-ul pustiu, la 9 dimineaţa. şi expoziţia de la muzeul lux. cam slabă. un miró simpatic, les seins mouraient, doi victobrauneri. m-am amorezat de balthus, deşi ştiu că nu ăsta era scopul expoziţiei. îmi plac femeile lui disproporţionate, picioarele lor, fotoliile, culorile, ochii. acu tre să caut un album, să-l răsfoiesc când am chef.
am mai făcut senvişuri în parcul de lângă notre dame. jambon, brie, pâine proaspătă, vin, mere. a trecut pe lângă noi un domn care-a zis "et bin, c'est la grande bouffe". le-am explicat amicilor care-i treaba cu marea crăpelniţă.
tot parisul a câştigat şi de data asta. aştept revanşa.
aici am văzut sâmbătă dimineaţă un conte de noël. cică e una din cele mai vechi săli de cinema din paris. iar sartre venea acolo des. am făcut tot posibilul să evit scaunul pe care a stat.
cea mai îngustă stradă din oraş. dă în rue de la huchette, cea cu teatrul, cea mai disney stradă pe care o ştiu. plină de magazine de suveniruri şi chelneri care, dacă te văd cu o baghetă în mână, îţi propun să-ţi vândă puţin jambon.
noroc că n-am avut timp să intru. aş fi ieşit cu 5 umbrele cochete şi complet inutile.
după.
înainte.
ce se mai poartă la paris.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
37 de comentarii:
pentru mine textele tale miere de albine si furnici in san.
faina poanta cu sartre, faine povestile (ca de obicei)
dar lasa, ca luni imi iau si eu zborul catre elvetia-italia. si am sa vin si eu incarcat de amintiri, suvenire (vizuale) si bataturi in talpa :)
dragute pozele:)
Cică: strada pisicii care pescuieşte (ar fi frumos şi "care păcătuieşte"). :))
Luiza, sunt încă în stare de tremurici. Scuză-mi subiectivitatea...Dar uneori mai şi uităm că în spatele unei rubrici frumos alcătuite şade un om, o persoană (care respiră, căreia îi creşte părul, care se tunde, mănâncă, iubeşte, doarme).
Acceptă-mi (încă) necritica admiraţie. Promit să-mi revin (io nu-s aşa de obicei). :) Nu ştii cât mă bucur că...Gata!
da, cristian, ai dreptate. uneori nici nu stii cand e... Gata!
pt panta 'furnici',
pt cristian sirb - 'tremurici'...
luizooo, vezi sa nu-ti scrie unu si ceva cu 'arnici' :)
hei, unde ai mai gasit si cuvantul asta? macar vocabularul meu e mai bogat de astazi cu un fir :)
pisici
potârnici
arici
plici
covrici (covrigii reci)
(boris)borisovici
and the winner is...boris borisovici!
ba nu: licurici ;)
Răilor. Dar m-aţi lecuit de exces de laude, deşi L merită.
sa trecem peste frivolitati,
domnule als,
si sa revenim la lucruri serioase ;)
deci,
'pescuitul sportiv' a lu' sitaru este un rateu grandios??
asa cum mi s-a parut mie si, oarecum, luizei (daca am inteles eu bine. ea macar a avut o emotie in plus in sala ce cinema...)
dain cate am citit chiar si gorzo ar fi vrut sa spuna ca e un film prost, dar nu si-a mai gasit cuvintele(!). probabil si pe motiv de amicitie cu sitaru.
(asta da pericol pt un critic bun sa fie prieten cu un regizor)
pantacruele, faci ce faci şi te încingi la discuţii off-topic cu leo. iar mie pescuit sportiv mi-a plăcut.
Well, good bye, e placut sa fii ignorat cu veselie...
Nu cred ca de mine era lipsa pe aici.
luiza,
am crezut ca nu ai fost prea atenta la film din cauza individului care va sufla in ceafa (am uitat sa te intreb daca si-a dat cu alifie pe maini inainte de spectacol!) ;)
si ce sa fac si eu daca unii nu au blog deeloc?
ok. imi retrag discutia. nu imi mai raspunde leo, vad ca gazda vrea sa se culce si ne-a dat afara pe pres :)
dar eu tot nu pricep de ce m-a dezamagit sitaru asta...
poate ma asteptam eu la mai mult decat era cazul. altfel nu-mi explic...
P.S.
iar despre "cum fu" ce sa mai zic. tocmai am spus ca unele postari de aici ma lasa fara grai :p
a, bubu, e simpatic blogul tău. dacă eram şi eu aşa deşteaptă când eram de vârsta ta, sigur ajungeam departe :)
şi-mi place că-ţi place naum.
am fost şi eu o dată în timişoara, într-a noua, la festivalul de saltimbanci. mi-am pierdut ochelarii la concertul viţa de vie (mi i-au călcat în picioare, presupun). în rest, parcă a fost frumos :)
cristian, stăpâna nu e întodeauna acasă :)
ps: trebuie să te obişnuieşti cu domnii de la mine din salon. se-ntâlnesc rar şi atunci se apucă să vorbească despre filme.
Well, ok. Putem ignora. Noi venim la Miss Lou, nu la domni.:)
la bienvenue atunci :)
doar 1 la 1 cu barca. poate la anu'... :)
pantacruel: de ce 'esec grandios'?!
o data k n-ar putea fi 'grandios' (date fiind micimea bugetului, faptul k filmul a fost turnat - initial - in sistem digital, k actorii n-au fost platiti, au lucrat pro bono etc), a 2a k nu mi se pare deloc, da DELOC, un 'esec'! este un debut spectaculos, chiar - tinind cont de indrazneala formulei, de scenariul entertaining (pina si gorzo a recunoscut asta!) si k toti actorii joaca excelent (multi au crezut k dialoguri sint improvizate! asa au crezut si la '4,3,2', in paranteza fie spus).
anca gradinariu a scris o cronica f obiectiva in 'alia' de azi, ti-o recomand; iar sitaru i-a dat un interviu lui valerian sava (in 'obs. cult. de azi) care, iarasi, este 'iluminant' & f inteligent (sitaru aminteste, printre altele, k filmul tocmai a luat un premiu - in belgia - pt SCENARIU, cu un juriu compus din paul auster (luiza, asta e pt tine ;) ), j.m. coetzee & a noastra anamaria marinca...
iar la salonic (unde am fost, deci 'pot depune marturie') cele 2 premii f importante au fost acordate de un juriu din care a facut parte si michael ondaatje!
si cred k toate aceste 'detalii' ar fi trebuit mentionate in cronici... (bun, nici eu n-am facut-o, dar eu macar l-am laudat.)
luiza: sa vezi ce kestie... mai tii minte rue berton, pe care ti-am pus-o pe 'to-do-list' dintre lucrurile de vazut la paris?...
ei bine, ieri am primit la redactie ult. nr. 'lettre internationale', unde exista un text al lui julien green ('MON julien green', tu sais bien pourquoi ;) ) in care vorbeste dspr... rue 'berthon' (sic), pe care o descrie asa: '... misterioasa rue berthon din care azi nu a mai ramas aproape nimic. Serpuia ca o ulita intre casa Balzac si cladirea spitalului Lamballe (azi, ambasada Turciei, n.m.) unde erau adapostiti si ingrijiti bolnavii mintali. Decor pe masura si sumbru cit cuprinde.'
it's made my day, iti dai seama! :)
my bad - auster & coetzee au fost in juriul de la estoril, anamaria in cel de la mons...
the more the merrier ;)
als,
interesanta descrierea lui julien green.
despre 'pescuit sportiv' am inteles in sfarsit. cred ca mi-am dorit eu prea mult de la sitaru. nici mie nu mi se pare slab filmul, dar nici bun ('esec grandios' - era o metafora).
nu zic ca actorii nu joaca minunat, nu zic ca tensiunea te tine in scaun nemiscat,
zic insa ca cinematografia romaneasca a trecut dintr-o extrema in alta prea brusc si tinde sa ramana aici mult si bine. adica la extrema opusa! :)
mai clar... de la puzderia (jenanta) de filmele despre revolutie & istericale gratuit-artistice (vezi ultimele daneliucuri si pintilii) si critica internationala distanta fata de "rommanesti" s-a trecut la filmele pe banda rulanta minimaliste (cu 2- 3 actori tineri&geniali pro bono) subiecte 'subtiri'(fine) si f sensibile spre extazul in masa al "specialistilor" de afara - care cum vad un film romanesc cad in transa pana sa cada genericul de final.
nu ca nu ar fi bine, cine sunt eu sa voprbesc despre asa ceva, dar ce e (prea) mult (cam) strica.
am vazut sambata inca un debut romanesc. 'intalniri incrucisate'. nu aveam mari asteptari din partea ancai damian, in ciuda criticilor relativ bune.
mi s-a parut un film mult mai bun si mai 'tare' (in acelasi regim minimal si la fel cu interpretari de exceptie- chit ca ideea ancai damian nu este tocmai originala, iar 'schema' este oarecum la moda in cinematograful de azi).
in concluzie. 'pescuit sportiv' este un film romanesc (adica special!) mult prea diluat.
pe mine m-a surprins extrem cand accidentata a inviat.
iesea un alt film (cred ca mult mai legat si mai tensionat) daca o ingropau naiba pe "moarta" si apoi isi continuau drumul la picnic.
in acel moment filmul s-a fracturat, parerea mea, si a inceput un circ al situatiilr fortate (cu dialoguri minunat 'imprivizate' - si nu sunt ironic).
leo, promit că data viitoare dau şi eu ochii cu strada aia, dacă până şi green a scris despre ea:)
şi vreau şi eu să merg la festivaluri unde-n juriu îs ba auster, ba odaatje, să-i trag uşor de mânecă.
panta, facem filme minimaliste (dincolo de opţiunile estetice) pentru că de ele avem bani. dacă nu, facem restul e tăcere. le prefer de departe pe primele.
luiza, mi-ai dat mat :)
si sa nu uit...
vrea sa vad neaparat 'elevatorul' lui dorobantu. cum dau de el?
imi dau un rinichi, na! ;)
chuar. uite aici o poveste care sigur va smulge suspine si ceva premii la festivalurile internationale.
un tanar regizor ambitios, roman sa zicem, isi vinde un rinichi - strange bani pentru filmul lui de debut. gaseste si niste actori care sa joace gratis si sclipitor, si chiar un subiect interesant si emotionant.
face filmul, care se bucura de succes la public si critica, ia si premii, da interviuri peste interviuri. si, gata, se aprinde lumina in sala.
numai sa nu fie regizat de caranfil, ca cine stie ce iese ;)
mie mi-a plăcut elevator (e filmul cel mai low cost pe care l-am văzut în viaţa mea).
iar aia cu rinichiul e cam extremă. arta n-ar trebui niciodată să valoreze atâta. pune-l mai bine pe tânărul aspirant să doneze sânge până strânge toţi banii. îi urez succes.
care aspiran, luiza? nu cunosc nici unul! :)
pai si cum vad si eu 'elevator'? cand mai apare pe la cinema?
pantacruele taica,
eu nu mai inteleg, sincer, ce se doreste (si de public, si de gorzo) de la filmul ro...
pina acum ceva timp ne plingeam k nu avem scenaristi, k subiectele sint prea 'cu revolutia' (sau 'cu spitalele'), k nu avem filme de gen (eu insumi am acuzat ac. lucru!), k filmele sint prea scumpe 'de la buget' etc etc.
acu face omu (= sitaru) un film cu banii lui, mai aduce si bani de la francezi (deci nu de la cnc!), face un film de gen (sa-i zicem comedie/thriller? k 'thriller romantic' nu pare ;)), scenariul e f bine scris, replicile sint credibile, personajele la fel, filmul nu plictiseste o clipa - mai mult: NU e 'cu revolutia', nici 'cu spitalele', e 'decit' cu probl de cuplu + o a 3-a to spice it up - si TOT nu e ok???
daca asta nu e nevroza de spectator, nu stiu ce poate fi...
ps sorry, da 'intilniri incrucisate' e mult sub 'pescuit sportiv': e doar un film curatel, sa-i zicem mediu (macar de-ar fi cele mai multe filme ro de nivelul astuia!), in timp ce al lui sitaru e - in multe privinte - groundbreaking.
parerea mea, cum se zice...
@Luiza, ALŞ: Mărturisesc, cu imensă ruşine, că n-am citit nimic de Julien Green. Spuneţi-mi, vă rog, cu ce ar fi bine să încep. Mille mercis.
@ alexandru: cu 'jurnalul', evidemment (atentie: peste 10 volume! ;)
ps dar mie mi-au placut si unele romane: 'mont-cinere', 'adrienne mesurat', 'leviathan', 'chaque homme dans sa nuit'...
ah, si (cum de-am uitat?) 'le voyageur sur la terre', pe care-o aminteste si borges intr-una din povestirile sale!
ps mi-a mai placut si 'le visionnaire', dar asta e mai mult o nuvela...
leo, fiule (ca sa nu-ti raman dator) :),
in mare ai dreptate. numai spectatori nemultumiti si frustrati in ultima vreme. niste tampiti! :)
dar eu cu ce snt de vina daca am asteptari mari de la oamenii care pot?
zici ca ti-a placut comentariul ancai gradinaru din literar & artistic. ai vazut cum incheie - "sitaru se anunta un talent de urmarit".
asta se putea spune despre el, ma tem, si in urma cu 3 filme (filmulete).
eu nu cred ca cer prea mult daca dupa urmatorul lui film as dori sa vad macar in vreo 2 cronici importante ceva de genul... "talentatul sitaru confirmă!"
p.s.1.
si cred ca dumneata citesti mai mult decat poate scrie julien green! esti ceva de speriat! ;)
p.s.2.
scuze luiza iara am intrat incalat in salonul tau :)
si am uitat ceva, maica(!) ;)
1. personajele nu sunt chiar atat de credibile, cred ca exagerezi (si cu atat mai putin situatiile).
2. am fost la un pas sa mai avem un film cu revolutii sau spitale :)
daca prostituata murea.
3, filmul nu plictiseste o clipa, dar te nereveaza. fi-i-ar camera aia obiectiva sa-i fie ca mi s-a facut rau de la atata invarteala pe loc :)
4. nu inteleg "groundbreaking".
serios. adica cum? :)
@Alex Leo Şerban: Mulţumesc, mi-am luat notiţe, o să încep cu Le visionnaire şi-o s-o citesc cu gîndul că v-a plăcut. Jurnalul mi-l păstrez pentru mai tîrziu, e genul care-mi place cel mai mult, dupa corespondenţe.
pantacruel: 'groundbreaking', adica face o bresha - in filmul ro -, fiind singurul facut in aceasta tehnica zisa a 'pov' (= camera subiectiva).
si este cu atit mai mult o performanta cu cit, experimental fiind, 'nu plictiseste' - cum singur ai recunoscut ;)
ps pe mine nu m-a enervat filmul, dimpotriva: m-a pasionat & m-a bucurat... restul e parere
Trimiteți un comentariu